Wat kan ik doen bij zoete trek?

Wie herkent dit. Je heb zojuist een heerlijke maaltijd gegeten maar er past nog prima een toetje bij.  Of je bent op het werk en om 10:00u bij de koffie heb je trek in een koek.

Hoe zorg je er nu voor dat je in balans blijft en jij je niet vol stopt met suikers?

Als jij een enorme trek krijgt in zoet is het belangrijk dat je niet direct gehoor geeft aan dit gevoel. Zeker als jij net begonnen bent met gezonder leven. Juist deze zoete versnaperingen zorgen ervoor dat we onze doelen niet behalen. Suiker is zo ontzettend verslavend! Voor je het weet heb je 400 kcal extra naar binnen gewerkt in de vorm van suiker.

Wat ik ook belangrijk vind is om in oplossingen te denken. Want wat kan je dan wel doen als je trek hebt in iets zoets?

In deze blog geef ik je tips wat je allemaal kan doen wanneer je trek hebt in zoetigheid.

  • Negeer het gevoel en zoek afleiding. Het beste is om even te gaan bewegen. Want beweging zorgt ervoor dat onze hongerprikkel verdwijnt. Test het maar eens uit. Ga bijvoorbeeld met de hond lopen of als je geen hond hebt ga dan even met je partner of een vriend/vriendin/collega wandelen. Samen met iemand is gezelliger en wordt de drempel om te gaan wandelen ook verlaagt.
  • Kies voor bessen of citrusfruit. Als je dan toch iets wilt snoepen kan je beter voor fruit kiezen. Kies voor blauwe bessen, aardbeien, kiwi of een sinaasappel. Als toetje kan je de vruchten in een bakje met kwark mengen bijvoorbeeld. Eventueel kan je er wat pure chocolade overheen raspen.
  • Stel jezelf de vraag of dit snoepje of deze koekjes ervoor zorgen dat jij je doel behaalt. Welk doel heb jij jezelf gesteld? Past het eten van de koek binnen deze doelstelling?
  • Eet een stukje pure chocolade van minimaal 85 % cacao. Pure chocolade bevat minder suiker dan gewone melkchocolade.
  • Doe aan meal preppen. Neem gezonde snacks mee zoals een stuk fruit zodat je niet in de verleiding komt om toch die koek te eten.
  • Zorg voor voldoende eiwitten in de hoofdmaaltijden ontbijt, lunch en avondmaaltijd. Eiwitten geven een verzadigt gevoel en zorgen ervoor dat de trek in zoet vermindert.

Als laatste tip die ik je wil meegeven om de onzichtbare suikers te beperken is:

  • Lees de etiketten. De eerste namen die je op het etiket ziet staan van een product daar zit het meeste van in. Neem bijvoorbeeld ketchup: als eerste ingrediënt staat tomaten en vervolgens fructosestroop ( ander woord voor suiker). Dan weten we dat er naast tomaten ook veel suiker in zit.