In dit artikel deel ik graag mijn bevindingen met jullie hoe je snel jouw voedingspatroon kan verbeteren.

Tip 1: Stop met het toevoegen van suiker

In het voedsel dat we eten maar ook de dranken die wij drinken zit vaak toegevoegd suiker in. Dit zorgt ervoor dat wij het eten en het drinken dat we kopen lekkerder vinden. Een tip die ik je wil geven is om geen suiker meer toe te voegen in bijvoorbeeld de dranken die je drinkt. Bijvoorbeeld de suiker in de koffie en de thee. Maar ook in het eten. Bijvoorbeeld de suiker door de yoghurt of de kwark. Dit heeft al een positief effect op je suikerinname. Wil je meer tips hierover? Kijk dan eens op de website van het voedingscentrum

Tip 2: Kies voor onbewerkt voedsel

Hoe verser het eten hoe beter het voor ons is. Kies daarom voor verse groenten (biologisch), schil zelf de aardappels, en gebruik verse kruiden in plaats van de kant en klare pakjes en zakjes. In de kant en klare pakjes zit vaak meer zout in verwerkt en er zitten toevoegingen in zoals E-nummers.

Tip 3: Eet minimaal 2 keer per week vette vis

Vette vis bevat Omega 3. De omega 3 vetten zijn goed voor onze hersenen. Ook is het een ontstekingsremmend stofje. Het wordt aanbevolen om minimaal 2 keer per week vette vis te eten. Welke vissoorten zijn dat dan? Zalm, makreel, haring en sardienen. Meer informatie over dit onderwerp lees je

Tip 4: Minderen met melk

Er heerst een mythe dat melk drinken goed is voor onze botten vanwege de calcium. Wij Nederlanders zijn de grootste melk drinkers en toch komt bij ons het meeste botontkalking voor. Hierover is een interessant artikel verschenen in de Quest.

Wil je goed zorgen voor je botten? Eet dan meer zaden, groene bladgroenten, radijs, zalm, cacao, noten, broccoli, boerenkool, asperges en eieren. Ook zorgt melk voor meer aanmaak van slijm wat problemen kan veroorzaken in de luchtwegen. Kies bijvoorbeeld voor de plantaardige melk varianten zoals amandelmelk en havermelk.

Tip 5: Let op de transvetten

Vetten zijn essentieel voor onze gezondheid. De meeste vetten die wij eten momenteel zijn verkeerd. Transvetten is daar een van. Waar zitten nu transvetten in?

  • Snoep
  • Koekjes en gebak,
  • In ongezonde tussendoortjes en snacks zoals chips, in frituurvet, gefrituurd voedsel en in harde vetten,
  • In allerlei diepvriesproducten (kroketten, curryworsten, hamburgers, frikadellen, en in (kaas) soufllés),
  • Zelfs in koffiemelk en koffiemelkpoeder,
  • In pizza’s,
  • In bewerkte voeding zoals vlees als broodbeleg,
  • In kant- en klare maaltijden en in instant sauzen en industriële sauzen.

Men gebruikt bijvoorbeeld ook termen als geharde vetten, geharde oliën, gedeeltelijk geharde vetten en oliën, gehydrogeneerde olie en vet, margarine en halvarine.

Kies dus meer voor de gezonde vetten zoals olijfolie, roomboter, ghee, grasboter of kokosolie. Wil jij weten of jouw voedingspatroon anders of beter kan? Boek dan een leefstijl-en voedingsanalyse.  De leefstijl-en voedingsanalyse boek je hier.