Dagelijks worden we overspoeld met prikkels van buitenaf maar ook intern door onze gedachten. Met mediteren zorg je ervoor dat je bewust een rustmoment voor jezelf hebt. Je hoeft even helemaal niets. De gedachtes die opkomen tijdens de meditatie bekijk je van een afstand. Zonder oordeel. Ze mogen er zijn. Graag deel ik met jullie 3 voordelen als je start met mediteren.

Voordeel 1: Je kunt beter slapen

Ken je dat als je naar bed gaat dat er nog vanalles door je hoofd maalt? Dit kan het lastig maken voor jou om in slaap te vallen. Het kan er ook voor zorgen dat je onrustig slaapt. Door vaker te mediteren creëer je ruimte voor al deze gedachtes in je hoofd. Je gaat opmerken dat deze gedachtes komen en gaan. Je hoeft er niets mee en je hebt geen oordeel over de gedachten. Hoe vaker je gaat mediteren hoe makkelijker het wordt om je focus bij de meditatie te houden in plaats van bij jouw gedachtes. Je gaat steeds meer rust en ontspanning ervaren.

Voordeel 2: Je krijgt een betere focus

Regelmatig mediteren zorgt ervoor dat je minder snel afgeleid raakt. 

Dit heeft te maken met het defaultnetwerk in onze hersenen. Dit netwerk is alleen actief in een toestand van rust en zorgt ervoor dat je je beter kunt afsluiten en focussen

Mensen die met regelmaat mediteren maken vaker en anders gebruik van dit deel van de hersenen. Ze worden minder snel afgeleid en kunnen zich beter focussen. Wil je je beter kunnen concentreren? Neem regelmatig een momentje rust!

Voordeel 3: Je ervaart minder stress

Stress zorgt voor een verhoogd stresshormoon genaamd cortisol. Het zorgt ervoor dat we kunnen vluchten. In onze moderne tijd ervaren wij stress anders. Je hebt bijvoorbeeld stress op je werk. Van je werk kan je niet vluchten. Hierdoor stapelt het cortisol op in je lichaam. Door regelmatig te mediteren nemen de cortisolwaarden in het lichaam af. Hierdoor kan jij je weer beter ontspannen. 

Start vandaag nog met mediteren en je zal de weldaad ervan gaan ervaren.